Een inkijkje in een hoofd met autisme – verminderen van communicatieproblemen door elkaar te snappen

Dit stuk schreef ik naar aanleiding van de communicatieproblemen die ontstonden tussen mij en het zorgpersoneel op de eetstoorniskliniek, doordat ik niet snapte hoe zij op mij reageerden en zij niet begrepen dat ik gedrag vertoonde uit ass en niet uit dwarsheid/hoogdravendheid. Het delen van dit bericht heeft de communicatieproblemen enorm verminderd. Ik hoop dan ook dat dit jou als persoon met autisme of jou als zorgverlener handvatten en inzichten kan bieden en daarmee de verbinding enorm kan verbeteren. Dit is een letterlijke copy paste van mijn gedeelde stuk. Onderaan zal ik nog wat op en aanmerkingen toevoegen.

Inkijkje in mijn hoofd 

Uitleg van mijn brein en de oorzaak van de communicatieproblemen 

Aanleiding van het schrijven van dit stuk 

Het gedrag dat ik vertoon vanuit mijn autisme wordt vaak niet gezien als gedrag vanuit mijn autisme doordat ik onvoldoende uitleg heb gegeven over hoe communicatie in mijn hoofd werkt > communicatieproblemen > verstoring van de behandelrelatie.  

Mismatch tussen intelligentievormen 

Ik begrijp heel veel dingen niet, doordat er een enorme gap zit tussen mijn:  

  • Intelligentie rondom leren feiten/kennis, welke bij mij hoger dan gemiddeld is > ander vocabulair met voor anderen ‘moeilijke woorden’ en veel kennis over voor een ander ‘ingewikkelde materie’. Juist die ‘normale woorden’ zitten niet in mijn onbewuste vocabulair > ik probeer niet hoogdravend over te komen met mijn moeilijk woorden/grote kennis maar weet niet hoe te spreken/denken in wat als normaal wordt gezien.  
  • Intelligentie rondom snappen van de essentie van auditieve/visuele tekst, die bij mij zeer ondergemiddeld is > ik hoor geen zinnen maar losse woorden waar een zin uit gemaakt moet worden waar de boodschap uit moet woorden gehaald > als 1 woord voor mij onbegrijpelijk/niet kloppend is, stopt mijn luisteren naar wat jij zegt en moet eerst dit woord opgehelderd worden > ik stel enorm veel vragen die:

    • Je in de rede vallen 
    • Voor jou niet relevant zijn/dieper ingaan op een onderwerp dan jij nodig acht 
    • Heel taalkundig zijn en niet per se bijdragen aan de boodschap die jij probeert over te brengen 
    • MAAR voor mij moeten worden opgehelderd om verder te kunnen gaan met het verwerken van de volgende woorden, waarna ik pas de essentie eruit haal en dus echt begrijp wat je nou eigenlijk zegt.  MIJN INTENTIE is louter kunnen volgen van wat je zegt, en niet 

      • Om je in de reden te vallen 
      • Om een discussie aan te gaan 
      • Om je kennis te testen/aan te kaarten dat ik een onwaarheid/incorrectie heb ontdekt/mijn intelligentie te tonen/bewijzen/interessant te doen 

Vragen die voor mij puur ophelderend zijn maar voor een ander anders opgevat worden 

  • Wat wil je daarmee zeggen/dus (dit voor mij op een doorvraagtoon maar anderen geven aan dit als onaardig/aanval wordt ervaren), Mijn aanleiding:  

    • Ik kan geen logische zin maken uit wat je zegt, kan de essentie er niet uithalen en vraag simpelweg om verduidelijking. 
    • Ik begrijp niet hoe jouw opmerking bijdraagt aan het onderwerp en probeer te begrijpen waarom jouw opmerking wel een toevoeging daaraan is.  

  • Opvatting van anderen:  

    • Ik zeg in andere woorden dat je onzin lult 
    • Ik probeer je te weerleggen 

  • Ja maar 

    • Mijn aanleiding:  

      • Er zit een discrepantie in jouw zin waardoor de essentie van de zin niet overkomt. Met ja maar geef ik aan dat ik een discrepantie hoor. Het is hierbij niet mijn doel om de discussie aan louter te snappen wat je nou precies bedoelt aangezien het voor mij aanvoelt alsof je twee verschillende en niet overeenkomstige antwoorden op eenzelfde vraag heb gegeven.  
      • Ik snap jouw visie niet en geef mijn visie als een vraag om uit te leggen hoe jouw visie ten opzichte van mijn visie werkt.  

  • Opvatting voor anderen: het is mijn doel om altijd de discussie aan te gaan/mijn intelligentie te tonen. 

Gebruikelijk is deze gap klein > jij verwacht dat er geen gap is > je gaat er vanuit dat wat je ziet en hoort (een normaal intelligent persoon) niet afwijkt mijn verwerkingsvermogen > verwachting dat ik dingen begrijp die ik niet begrijp > vragen, opmerkingen, antwoorden die niet aan jouw verwachtingspatroon voldoen en voor jou irrelevant/overbodig zijn > vragen om het vragen/wat dan ook aan te tonen is irritant voor iedereen. WEET: ik hou me nooit van de domme, ik vind het vreselijk om navraag te moeten doen naar voor jou logische dingen, dit maakt dat ik me enorm dom voel. 

Irritatie bij jou en mij 

Mijn opmerking anders geïnterpreteerd dan ik bedoelde > irritatie bij jou > ik voel jou irritatie en voel mij onbegrepen > irritatie bij mij > loopt op als dit herhaaldelijk gebeurt > laat maar zitten, het maakt toch niet uit wat ik zeg à ik zeg ‘oké’ en check mentaal uit of stop het gesprek. 

Vastlopen 

Hyperalertheid en verminderd filterend vermogen > alles komt hard binnen > overprikkeling > vastlopen, uitend in niet uit mijn woorden kunnen komen, niet begrijpen wat jij zegt > ik word onaardig/kortaf en vlucht instinctief naar een donkere/stille plek (mijn kamer).  

Als dit opvalt: STOP HIER HET CONTACT, probeer niet tot afspraken te komen, spreek me niet aan op mijn gedrag, stimuleer me indien nodig naar mijn kamer te gaan > ik zoek je ZELF op zodra ik op een punt ben dat ik voldoende contact kan maken voor het maken van afspraken/bespreken wat misging. 

Mate van uiting van symptomen ASS 

Hoe autistisch ik overkom hangt af van mijn mentale status > Spanning/somberheid/overvraging/overprikkeling/onderprikkeling > meer uiting van autistische symptomen, verhoogde starheid en verminderd communicatievermogen  

Niet kunnen schakelen > altijd mentale voorbereidingstijd vereist 

  • Onverwachtse planningsveranderingen waar ik zelf geen invloed op heb > error > irritatie en weerstand >vastlopen. 
  • Na maken van een definitief plan is deze in het moment niet aanpasbaar > aanspreken op mijn gedrag alleen zinvol door te zeggen wat je ziet, gevolgd door ‘lukt het zelf om het in het vervolg anders te doen of heb je onze hulp daarbij nodig’. 
  • Aanspreken in het moment voelt als aanval op mij in dat moment > hoort bij die situatie op die plek > gaat weg van daar uit mijn hoofd > vaak niets mee gedaan maar geeft wel een rotgevoel.  

Alles zeggen wat er in me opkomt 

Dingen die ik observeer en die niet passen in mijn standaard gedachte/verwachtsingspatroon benoem ik hardop MAAR dat zegt niet dat ik er een oordeel over heb, dat is letterlijk wat ik observeer en ook letterlijk wat ik bedoel. 

Vb. als ik zeg dat iets raar is (wat ik heel vaak zeg), dan heb ik geen oordeel over jouw uiterlijk/gedrag/keuze/denkwijze maar enkel de letterlijke betekenis van het woord raar, namelijk afwijkende van mijn standaard. 

Uit het oog is uit het hoofd 

Als ik geen exentrieke herinnering heb aan, verdwijnt vaak het besef/gedachte aan hetgeen waaraan de herinnering is gekoppeld.  

  • Vb. geen klok à geen tijdsbesef 
  • Vb. ik vergeet waar ik op aangesproken ben, wanneer ik geen exentriek aandenken heb aan hetgeen je me op aan spreekt.  

Zinvoller: gesprek erover aangaan wanneer ik een gedragsverandering kan genereren, zodat ik zelf een plan kan maken hoe dit te gaan doen. 

Snelle afleiding 

Naast wat jij zegt heb ik enorm veel ruis in mijn hoofd, doordat ik me niet kan afsluiten voor omgevingsprikkels en deze prikkels ook nog leiden tot allerlei gedachten en vragen. Bijkomend: als iets van deze omgevingsprikkels voor mij onverklaarbaar is, benoem ik dit vaak hardop, omdat ik eerst moet begrijpen voor ik verder kan gaan met luisteren naar wat je zegt. 

Dingen aannemen 

Ik vind het moeilijk iets voor waarheid aan te nemen zonder achterliggende verklaring à vraag vaak naar het waarom en ga hier langer op door dan neurotypische mensen, louter met de intentie om te snappen waarom iets zo is, waardoor mijn hoofd het als feit accepteert.  

Uitspraken die ik daardoor lastig vind: ‘omdat dit het beleid is’ en ‘omdat ik/we het altijd zo doen’.  

Visie FACT: jouw constante doorvragen en verdiepingsvragen naar waarom dingen zijn zoals ze zijn kan overkomen als toetsing/onvertrouwen en heeft geen basis in tegenin willen gaan/niet aan regels willen houden. 

Stimmen 

Onbewuste repeterende bewegingen die losstaan van de es/bewegingsdrang en enkel voortkomen uit spanning/blijdschap.  

Onvoldoende geïnformeerd 

  • Ik sta open voor het gesprek 
  • Dit is een samenvatting van een groter document, ik wil het gehele document altijd met je delen 
  • Als we toch samen vastlopen, lijkt het me handig samen te bespreken wat maakt dat de communicatie spaakloopt.  

Dit stuk heb ik letterlijk aan mijn hulpverleners die onbekend waren met autisme gegeven. Voor mij stonden er dingen in die zo logisch waren dat het gewoonweg idioot voelde om op te schrijven, andere dingen waren heel confronterend omdat ik me bijna een incompetent diersoort voelde. Weet dat dit een samenvatting is van een stuk dat ik zelf schreef en voor mijn gevoel veel meer over mij ging. Een samenvatting die ik met mijn FACT begeleider schreef zodat het voor mijn begleiders in de kliniek zinvoller werd. En het werkte. Wel werd ik me enorm bewust van mijn eigen gedrag en spraak, dat vond ik wel vervelend, maar de autisme stond niet meer als blokkade tussen mij en de behandelaren in.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »